1. Home
  2. Online aankopen
  3. Ik heb een abonnement dat zomaar met een jaar (stilzwijgend) is verlengd. Mag dat?

Ik heb een abonnement dat zomaar met een jaar (stilzwijgend) is verlengd. Mag dat?

Sinds 2011 is de ‘Wet van Dam’ van kracht geworden. Dit houdt kort gezegd in dat consumenten hun langlopende abonnementen elke maand mogen opzeggen. Dit recht van opzeggen ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging.

Voorbeeld: op 1 juli 2015 heb je een abonnement bij een sportschool afgesloten. Bij dit abonnement geldt één maand opzegtermijn. Je had dit abonnement dus voor 1 juni 2016 moeten opzeggen, maar dat ben je vergeten.De sportschool verlengt het abonnement vervolgens met nóg een jaar waarbij je pas weer na dat jaar kan opzeggen. Dit mag dus niet. In dit voorbeeld mag je vanaf 1 juli 2016 (één jaar na aanvang van het abonnement) elke maand opzeggen.

Houd er wel rekening mee dat dit alléén geldt voor consumenten. Een consument is iemand die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf. Het maakt hierbij overigens niet uit of je eenabonnement zelf betaalt en dat je een privéadres invult bij het afsluiten van het abonnement.

Voorbeeld: Je bent therapeut en koopt een online cursus ‘therapie’ voor de duur van één jaar. Dit abonnement betaal je zelf en je vult niet een kantooradres, maar een privéadres in bij de aankoop. Je vergeet op te zeggen en het abonnement wordt verlengd met een heel jaar. Hoewel je het abonnement zelf hebt betaald, kan je je niet op de Wet van Dam beroepen. Je bent immers therapeut en zal de cursus gebruiken voor de uitoefening van dit beroep. Je zal dan dus nog voor een heel jaar moeten betalen.

Is jouw abonnement stilzwijgend verlengd en biedt deze FAQ geen antwoord op jouw vraag? Dien dan een aanvraag in via het aanvraagformulier.

Geupdate op 24 mei 2021

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde artikelen

Hulp nodig?
Kunt u het antwoord dat u zoekt niet vinden? Geen zorgen en dien een vraag in!
VRAAG INDIENEN